Premium
Prophylaxis and treatment of fungal infections with fluconazole in bone marrow transplant patients
Author(s) -
Quabeck K.,
Müller K. D.,
Beelen D. W.,
Dermoumi Heide,
Kölbel Margit,
Kraft J.,
Ansorg R.,
Schaefer U. W.
Publication year - 1992
Publication title -
mycoses
Language(s) - German
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1992.tb00851.x
Subject(s) - fluconazole , medicine , mycosis , adverse effect , amphotericin b , candida infections , surgery , gastroenterology , dermatology , antifungal
Summary. In an open study 31 patients undergoing bone marrow transplantation for various haematological diseases received fluconazole as prophylaxis or treatment of fungal infections. In 26 of these patients an antecedent oral prophylaxis with polyene antimycotics had failed to prevent infections with Candida species. Five of the 31 patients received fluconazole as primary prophylaxis because of non‐compliance for polyene antimycotics. Fluconazole was administered orally at a daily dose of 100 mg and 200 mg, respectively (n = 29), or intravenously at a dose of 100 mg and 400 mg (n = 2). Cure or efficient prophylaxis was achieved in 22/31 patients (71%) after a median of 52 (9 to 493 +) treatment days. In three patients (10%) Candida was eradicated but the infection reappeared 14–28 days after cessation of the drug; in 6 patients (20%) the infection was persistent or progressive. Four patients developed lethal Aspergillus infection while on fluconazole medication. A moderate and reversible elevation of liver function tests under therapy was observed in 9 patients and was possibly attributable to fluconazole in three of them (10%). One patient developed tremor which resolved after cessation of fluconazole. No other adverse drug reactions could be noted. We conclude that fluconazole is a relatively safe and effective drug for the prevention and treatment of superficial and, possibly, deep Candida infections in severely immunocompromised patients. However, it is presumably without preventive value in Aspergillus infections. Zusammenfassung. Einunddreißig Patienten, bei denen wegen verschiedener hämatologischer Erkrankungen eine Knochenmarktransplantation durchgeführt wurde, erhielten in einer offenen Studie Fluconazol zur Prophylaxe oder Therapie von Pilzinfektionen. Bei 26 dieser Patienten hatte sich unter einer vorausgegangenen Prophylaxe mit Polyen‐Antimykotika eine Candida ‐Infektion entwickelt. Bei 5 der 31 Patienten traten unter Polyen‐Antimykotika Compliance‐Probleme auf, so daß sie Fluconazol als primäre Prophylaxe erhielten. Die Substanz wurde oral in einer Dosie‐rung von 100 mg bzw. 200 mg täglich appliziert (n = 29); zwei Patienten erhielten 100 mg bzw. 400 mg Fluconazol täglich intravenös. Eine Hei‐lung oder wirksame Prophylaxe wurde bei 22/31 Patienten (71%) nach einer medianen Therapiedauer von 52 Tagen (9 bis 493 + Tage) erreicht. Bei 3 Patienten (10%) kam es nach Abheilung der Infektion 14‐28 Tage nach Abset‐zen von Fluconazol zu einer erneuten Besiedlung mit Candida; sechs Patienten hatten persistierende oder weiter fortschreitende Candida ‐Infektionen. Vier Patienten entwickelten unter Fluconazol letale Aspergillus Infektionen. Ein Anstieg verschiedener Leberenzyme wurde bei 9 Patienten beobachtet und stand bei 3 von ihnen (10%) vermutlich in einem ursächlichen Zusammen‐hang mit der Fluconazol‐Medikation. Ein Patient entwickelte einen Tremor der Hände, der sich nach Absetzen von Fluconazol zurückbildete. Andere unerwünschte Wirkungen traten nicht auf. Nach diesen Ergebnissen ist Fluconazol eine relativ nebenwirkungsarme und effektive Substanz zur Prophylaxe und Therapie von oberflächlichen und möglicherweise auch von systemischen Candida ‐Iniektionen bei schwerst‐gradig immunsupprimierten Patienten, während es vermudich ohne prophylaktischen Wert bei Aspergillus ‐Infektionen ist.