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Erfolgreiche Behandlung eines oro‐pharyngo‐oesophagialen Candida albicans Befalles nach Nierentransplantation: Successful Treatment of oro‐pharyngo‐oesophageal Candida albicans Infection after Renal Transplantation
Author(s) -
Zazgornik J.,
Kaiser R.,
Kopsa H.,
Schmidt P.,
Pötzi R.,
Hruby K.
Publication year - 1978
Publication title -
mycoses
Language(s) - German
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1978.tb01606.x
Subject(s) - medicine , candida tropicalis , candida albicans , candida glabrata , miconazole , nystatin , candida krusei , itraconazole , microbiology and biotechnology , gastroenterology , dermatology , biology , antifungal
Zusammenfassung Es wird ein nierentransplantierter Patient mit oro‐pharyngo‐oesophagialem Candida‐Befall und Candida‐Septicämie vorgestellt. Prädisponierende Faktoren für das Auftreten der generalisierten Candidose waren ein Diabetes mellitus und die immunsuppres‐sive Prednisolon‐Azathioprin Therapie. Klinisch bestand eine Candida‐Stomatitis, ‐Pharyngitis, ‐Oesophagitis, ‐Balanitis und ein massiver Candida‐Befall des Verdauungsbzw. Urogenitaltraktes. Wiederholte Pilzkulturen aus Rachen, Sputum, Stuhl und Harn erbrachten den Nachweis von Candida albicans, wahrend aus dem Blut Candida para‐psilosis Stämme gezüchtet wurden. Neben emsprechender Lokaltherapie mit Nystatin wurden in der Behandlung der systemischen Candidose Miconazol und 5‐Fluorocytosin eingesetzt. Summary A renal transplant patient developed oro‐pharyngo‐oesophageal Candida infection and Candida septicaemia. Predisposing factors for the development of generalized candidiasis were diabetes mellitus and the immunosuppressive prednisolon‐azathioprine therapy. Clinically Candida stomatitis, ‐pharyngitis, ‐oesophagitis, ‐balanitis and Candida infection of the gastrointestinal and urogenital tract were found. Candida albicans was cultured from pharynx, sputum, stool and urine. Blood cultures were positive for Candida parapsilosis. Nystatin was given locally and Miconazole and 5‐fluorocytosine were chosen for treatment of the systemic candidiasis.

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